Generácia single: Prečo Gen Z nestojí o vzťahy (a čo s tým)?

generácia Z a vzťahy

Ja som Gen Z. Možno aj ty si práve Gen Z. A možno aj nie. Týka sa to tak celkom viacerých. Ak máš pocit, že väčšina tvojich kamarátov a kamarátok z Gen Z je single, možno nie si len paranoidný, možno máš pravdu. Podľa amerických prieskumov má menej ako 60% mladých z tejto generácie za sebou aspoň jeden romantický vzťah v puberte (teda počas ich teenage rokov). 

To je poriadny pokles oproti generáciám X či baby boomers. Zatiaľ čo kedysi boli prvé lásky bežnou súčasťou dospievania, dnes sa z nich stáva skôr bonus, nie samozrejmosť. Dnes je to už skôr nostalgia, ktorú počujeme maximálne u Haberu, keď ostaneme opäť sklamaní ... 

Menej na rande, viac single

Väčšina Gen Z nie len že nemá vzťah, ale mnohí neboli ani na prvom rande. Do dvadsiatky ho zažilo len 58% mladých, čo je o dosť menej v porovnaní so staršími generáciami, kde to bolo okolo 80 %. Viac ako tretina mladých mužov z Gen 

Z generácie v USA priznala, že dokonca nikdy nebola na rande. A aj keď je niekto s niekým nejako v kontakte, často ide o tzv. situationship - neurčený vzťah, kde vlastne nikto nevie, na čom je. Stresujúce, že? Tento fenomén priznáva viac ako polovica mladých.

Psychické bloky a iné priority

Pod povrchom sa toho deje veľa. Skutočne veľa. Viac ako polovica mladých priznáva, že ich v láske brzdí strach z odmietnutia. Niektorí sa nikdy neodvážili priznať city. Gen Z sa často opisuje ako úzkostná generácia, ktorá má problém pustiť si niekoho bližšie k sebe. No a úprimne, niet sa čomu čudovať.

Sociálny tlak a vplyv technológií k tomu prispievajú. Navyše, väčšina mladých dnes prioritizuje kariéru, osobný rast a duševné zdravie pred hľadaním partnera. Láska jednoducho nie je na prvom mieste a mnohí si užívajú život bez vzťahového stresu. Je to vôbec správne? A dá sa znovu začať zdravo randiť?

gen Z vzťahy
Instagram / @impact

Redefinícia vzťahov a ghosting

Ghosting sme už načrtli. Ale čo je v tom viac? Tradičné randenie má pre Gen Z často príchuť archaickej romantiky. Viac ako polovica mladých preferuje nedefinované, otvorené alebo dokonca polyamorné vzťahy. Definície sa menia a hranice sa rozostrujú. Ghosting, teda zmiznutie bez vysvetlenia, zažilo až 41% mladých. Všetko je rýchle a nikto sa nechce viazať. A kto sa neprispôsobí, má pocit, že zaspal dobu. 

Dating aplikácie a vyhorenie

Dating aplikácie mali byť odpoveďou na moderný romantický život, ale čo ak sú skôr súčasť problému? Zamysleli ste sa niekedy nad tým? Až 79 % Gen Z a 80 % mileniálov uvádza, že sú z týchto platforiem vyhorení. Neustále swipovanie, small talky bez pointy a ghosting. Kto by sa z toho nezblázni? 

Mnohých mladých odradí už samotná predstava, že by mali investovať čas a energiu do niečoho, čo možno nebude mať žiadny výsledok. Prvé správy a nejasné závery dokážu vyčerpať aj toho najväčšieho optimistu. 

Randeniu preto často nevenujú pozornosť, pretože sa im zdá neefektívne a únavné. A tak sa láska nenápadne odsúva na vedľajšiu koľaj ako projekt, ktorý „možno raz“ rozbehnú, keď budú mať čas.

online randenie
Depositphotos

Financie a manželstvo

Okrem emócií je tu aj ekonomika. Mladí jednoducho nemajú peniaze na svadby ani na vlastné bývanie, nehovoriac o deťoch. Manželstvá sú preto na ústupe a väčšina mladých za nimi ani neuteká. Navyše, aplikácie na randenie ponúkajú ilúzu, že partnerov máte nekonečne, môžete si vyberať. 

To ale vedie k tzv. paradoxu voľby - je ťažké sa rozhodnúť, keď máte priveľa možností. A tak niektorí radšej nevyberú nikoho. 

Generácia Z nevylučuje lásku, len si ju predstavuje inak. Je to spoločnosťou a zmenou doby? Možno. Nehľadajú vzťahy za každú cenu, ale ak prídu, vedia si ich ceniť. Viac ako kedykoľvek predtým si mladí uvedomujú hodnotu duševného zdravia, vlastnej pohody a prítomného okamihu. 

A možno je to dobre. Možno Gen Z len ukazuje, že láska by nemala byť o tlaku, ale o voľbe a obete. A to je vlastne celkom romantické. Koniec koncov, dobré veci si vyžadujú čas. Keď prídu, stoja za to. 

Zdroj úvodnej fotky: Depositphotos

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE