Parfumy sa stali neodeliteľnou súčasťou našich životov. Či už ideme na rande, do práce, do školy, na prechádzku alebo športujeme, vždy pred odchodom z domu použijeme svoj obľúbený parfum.
Väčšina z nás nosí parfum preto, aby potešila ostatných, zanechala dobrý dojem a obklopila sa príjemnou, pretrvávajúcou vôňou.
Symbol bohatstva, hygienický prostriedok na maskovanie nepríjemných telesných pachov, afrodiziakum či rituálny predmet - vývoj a história parfumu počas storočí je naozaj zaujímavá. Čítajte ďalej a dozviete sa niekoľko pútavých faktov.
Neprehliadni: Ako sa vyrába make-up a kto vyberá odtiene rúžov? Zistite, čo všetko stojí za výrobou kozmetiky
Počiatky výroby parfumov
Prvou zaznamenanou chemičkou na svete, ktorá bola aj výrobcom parfumov, je žena menom Tapputi. Žila v babylonskej Mezopotámii okolo roku 1200 pred Kristom. Podľa dostupných zdrojov vyvinula a zaznamenala metódy pre techniky extrakcie vôní, čím položila základ pre dnešnú výrobu parfumov.
Prvá skutočná továreň venovaná výrobe parfumovaných olejov sa datuje pred 4000 rokmi na ostrove Cyprus.
Výroba parfumov v starom Egypte
V približne rovnakom období ako v Mezopotámii sa prvé parfumy začali miešať i v Egypte. Starovekí Egypťania vo svojich parfumoch často používali moringové, ľanové, sezamové a ricínové oleje. Tieto vonné prípravky spočiatku nachádzali uplatnenie pri mumifikovaní tiel a egyptskí kňazi ich používali na osladenie vône obetných darov. Neskôr sa začali používať aj na telo a v izbách, kde slúžili tiež ako ochranný prvok. Práve Egypťania urobili z výroby parfumov umenie, ktoré bolo podčiarknuté náboženským významom vôní zasvätených bohovi Nefertumovi.
Egypťania boli prví, ktorí pred 3000 rokmi urobili z parfumov skutočnú súčasť svojej kultúry, vynašli kamenné a sklenené nádoby, do ktorých dávkovali ich vzácne vonné oleje a balzamy.
Parfum bez oleja
Historické pramene uvádzajú, že Peržania boli prvou starovekou civilizáciou, ktorá vyrábala parfumy bez použitia oleja. Tým sa im podarilo zvýrazniť vôňu a spraviť ju trvácnejšou. Aj z tohto dôvodu ovládli obchod s parfumami v celom Oriente.
V tomto období sa tiež parfum používal ako znak prestíže, ktorý nositeľom zaistil vyšší spoločenský status. Významní perzskí panovníci mali dokonca svoje vlastné vône, ktoré nesmel nikto iný používať. Perzský kráľ Dareiosa I. bol často zobrazovaný s fľaštičkou parfumu alebo kvetmi, ktoré sa na výrobu parfumov používali.
Gréci a parfumy
Starovekí Gréci tiež používali parfumy ako obetné dary pre bohov. Neskôr si z nich urobili vonný doplnok na telo, ktorý používali pri masáži. Gréci boli aj majstrami v miešaní neznámych exotických vôní a premieňaní parfumu na afrodiziakum.
Gréci dokonca používali na každú časť tela inú vôňu. Na vlasy používali majoránku, na hruď palmový olej, na ruky mätu, na kolená tymian a na nohy oreganový olej.
Pozri aj: Využitie krištáľov v starostlivosti o pleť: Z ich sily a účinkov budete prekvapení!
Zdroj: Depositphotos
Zníženie zájumu o parfumy v stredoveku
Koniec Rímskej ríše a nástup stredoveku dostal parfumy v Európe na okraj záujmu. Pánske parfumy nevyužíval nik okrem panovníkov. No aj tí o vône nejavili veľký záujem až do obdobia križiackych výprav. Vtedy sa do Európy dostali nové druhy kvetov a byliniek, ktoré sa v tomto období vo veľkom využívali v arabskom svete na výrobu parfumov.
Vzostup parfumov v období renesancie
Nezáujem o parfumy zase spôsobila morová epidémia v 14. storočí. V tomto období sa masky potierali voňavými extraktmi z kvetov a bylín. Tie mali ochraňovať ľudí pred nákazou.
Krátko na to nastúpila éra renesancie, ktorá zaznamenala vzostup parfumov. Najsilnejší európsky trh s parfumami bol v Benátkach, odkiaľ sa voňavé prípravky v 15. storočí šírili do celej Európy. Veľkú zásluhu má na tom aj francúzska kráľovná Katarína Medicejská.
Vznik luxusných značiek parfumov
V 19. storočí opäť nastal rozkvet v oblasti parfumov a začali vznikať prvé novodobé značky. Pôvodne boli produkty určené len pre prominentných zákazníkov, ktorí boli schopných zaplatiť vysoké sumy. Medzi najbohatšie luxusné značky 19. storočia patrili Molinard, Piver či Bourjois.
Po priemyselnej revolúcii a nástupe moderného podnikania v 20. storočí sa na trh dostali desiatky ďalších nových značiek parfumov. Niektoré z nich prežili až do 21. storočia.
Dnes medzi top 10 parfumov sveta patria napríklad parfumy od značky Versace, Coco Chanel. Gucci či Giorgio Armani.
Zaujme Ťa: Najzaujímavejšie fakty o líčení: Kedy vznikol najstarší make-up a kde objavili prvý lak na nechty?
Zdroj: Depositphotos
Ako zistím či je parfum originál?
Dnes je výber parfumov skutočne široký, no natrafiť môžete i na rôzne napodobeniny parfumov. Ako zistíte, že parfum, ktorý sa chystáte kúpiť je originál?
- V prvom rade kupujte parfumy v parfumériach, ktoré poznáte alebo na overených internetových stránkach.
- Určujúcim varovným signálom je cena. Ak sa vám zdá, že predajca ponúka lacné parfumy, pravdepodobne nejde o originál.
- Všímajte si balenie. Pozorne si prezrite škatuľu, názov, gramatické chyby, etikety a skontrolujte i fľašu.
- Vôňa napodobneniny parfumu môže byť v prvých minútach zavádzajúca, pretože vrchné tóny sú často čisté, no o pár minút neskôr si môžete všimnúť rozdiel. Takýto parfum najmä na pokožke nebude mať časom pekný vývoj.
Vedeli ste?
- Na to, aby vám parfum vydržal dlhšie, skladujte ho vo zvislej polohe na tmavom mieste, ktoré nie je ovplyvnené vlhkosťou alebo extrémnymi zmenami teplôt. Takže kúpeľňa alebo auto naozaj nie sú ideálne.
- Aký je rozdiel medzi toaletnou a parfumovanou vodou? Toaletná voda môže mať koncentráciu parfumu asi 10%, kým parfumovaná voda 15%. Parfumy, ktoré sú klasifikované ako skutočné parfumy, sa môžu pochváliť koncentráciou nad 20%. Čím vyššia koncentrácia, tým dlhšia je životnosť na pokožke.
- V poslednej dobe je veľmi obľúbenou náhradou aviváže parfum do prania.
- Majú parfumy dátum spotreby? Zloženie parfumu sa môže časom meniť. Preto sa odporúča spotrebovať parfum do 3 – 5 rokov.
- Tá istá vôňa môže voňať odlišne na dvoch ľuďoch. Pri aplikácii na pokožku sa parfum môže zmiešať s chémiou pokožky. Pot, prostredie a dokonca aj to, čo zjete môžu zohrávať obrovskú úlohu v tom, ako parfum na vás vonia.
- Ak máte vo zvyku trieť si zápästia o seba po nastriekaní vône, tak by ste s tým mali prestať. Parfumy sú zvyčajne komplexnou kombináciou vrchných, srdcových a základných tónov. Vrchné tóny sú jemnejšie a rýchlo vyprchajú, zatiaľ čo základné tóny sú dlhotrvajúce. Trenie spôsobené šúchaním zápästia zvyšuje interakciu vône s prírodnými olejmi vašej pokožky, čo môže spôsobiť skreslenie vône.
- Dnes na trhu môžeme nájsť skutočne pestrú ponuku pánskych, dámskych parfumov, ale aj unisex, ktoré sú vhodné pre obe pohlavia.