V spoločnosti, kde sú módne trendy často prezentované ako striktné pravidlá, sa pôvodná funkcia odevu – slúžiť nositeľovi, veľmi ľahko stratí. Oblečenie by nemalo byť diktátom, ktorý nás obmedzuje, ale silným nástrojom pre sebavyjadrenie a posilnenie nášho psychického stavu. Kľúčom k úspechu pri výbere šatníka je teda aj pochopenie vplyvu odevu na psychiku. Čo presne to znamená v praxi?
Oblečenie vyberajte s úmyslom
Výber odevu by mal byť vždy spojený s cieľom a intenciou. Nosenie formálneho oblečenia môže viesť k pocitom sily a môže zlepšiť abstraktné myslenie, čo je kľúčové pri kreatívnom riešení problémov. Vhodné oblečenie dokonca môže preprogramovať vašu myseľ k výkonu.
V praxi to znamená, že ak sa chystáte na dôležité rokovanie, nemali by ste voliť oblečenie len podľa toho, čo je práve "in", ale skôr podľa toho, aký pocit a aké mentálne nastavenie potrebujete. Pre niekoho to môžu byť nádherné dlhé spoločenské šaty, ktoré vyvolávajú pocit majestátnosti a autority, pre iného zase precízne padnúci kostým. Rozhodujúci je ten symbolický význam, ktorý odevu sami priradíte.
Nezabudnite na zrkadlenie vnútorného stavu
Najsilnejším prvkom v rovnici „oblečenie = sebavedomie“ je pocit pohody a autenticity. Ak sa v oblečení cítite nepohodlne, podvedome vysielate signály neistoty, čo môže sabotovať akýkoľvek pozitívny efekt drahého alebo „dokonalého“ outfitu.
Sebavedomie nie je o vonkajšej dokonalosti, ale o vnútornom prijatí. Pokusy v oblasti neverbálnej komunikácie ukázali, že už len zmenou fyzického postoja sa mení hladina stresových hormónov (kortizolu) a hormónov moci (testosterónu).
Oblečenie, ktoré nám umožňuje prirodzene a sebaisto sa hýbať, automaticky zlepšuje náš postoj a neverbálnu komunikáciu. Preto je dôležité zvážiť, či pre vás na spoločenskej udalosti bude funkčnejšia a komfortnejšia voľba praktických krátkych spoločenských šiat alebo skôr objemná róba. Vždy uprednostnite to, v čom môžete byť uvoľnení. Pri výbere je nutné sa zamerať na strihy a materiály, ktoré neobmedzujú a ktoré rezonujú s vašou vlastnou identitou, nie s tou, ktorú vám podsúva módny časopis.
Investícia do kvalitného a pohodlného kúsku, v ktorom sa cítite skutočne sami sebou, má oveľa vyššiu psychologickú návratnosť než slepé nasledovanie trendov, ktoré vás vo finále len robia neistými. Sebavedomie je dôležitý filter, cez ktorý sa vníma váš vonkajší vzhľad, tak na to pri výbere vhodného oblečenia myslite.
Zdroj úvodnej fotky: EyeEm/freepik.com