Vedeli ste, že priemerná žena vo veku 16 až 25 rokov strávi viac ako päť hodín týždenne fotením, vylepšovaním a dolaďovaním selfie?
Selfie je ukážkou nášho „lepšieho“ ja svetu a potvrdením si svojho „lepšieho" konceptu prostredníctvom lajkov a komentárov S viacerými pokusmi, make-upom, retušou, filtrami a rôznymi aplikáciami sa z uverejňovania seflie stala akási súťaž o dokonalú fotografiu na sociálnej sieti. Zatiaľ čo selfie fotky môžu byť veselé, zábavné či niekedy aj trochu hlúpe, stretávame sa pri nich i s temnejšou stránkou, keď sa fotografie stávajú meradlom vlastnej hodnoty.
S popularitou Instagramu či Facebooku sa zvyšujú aj obavy rodičov a odborníkov v súvislosti s duševným zdravím, sebavedomím a sebaúctou. Prekvapujúco nie sú to len nahé fotky na sociálnych sieťach či sexting, ale sú to tiež selfie, ktoré majú omnoho väčší vplyv na človeka, ako by sme si mohli myslieť.
Neprehliadni: Aplikácie na randenie: Ako ich používať bezpečne?
Zdroj: Depositphotos
Sebaúcta v troskách
Americká akadémia plastickej a rekonštrukčnej chirurgie v roku 2017 uskutočnila prieskum medzi svojimi členmi, v ktorom 55 % chirurgov uviedlo, že motiváciou pacientov podstúpiť zákrok bolo vyzerať lepšie na selfie.
V snahe napodobniť instagramových influencerov alebo zapadnúť medzi ostatné bezchybné fotografie, uverejňujeme snímky upravené a vylepšené filtrami, ktoré ponúkajú vyhladenú pleť, tenší nos, pehy, menší pás, belšie zuby či väčšie prsia.
Influenceri, ktorých sledujeme, predvádzajú dokonalý vzhľad a perfektný životný štýl, a my sa im snažíme podobať. Jednoducho už nie sú len našou inšpiráciou, ale tiež zrkadlom našich nedokonalostí.
Sebaúcta dostane poriadne zabrať vtedy, keď sa začnete porovnávať s inými ľuďmi, na čo sú sociálne médiá ako stvorené. Jedna štúdia dokonca zistila, že časté prezeranie a skúmanie selfie fotiek viedlo k zníženiu sebavedomia a spokojnosti so životom.
Čo je to selfie dysmorfia?
Prečo sa toľko fotíme? Štúdia z roku 2017 o „selfitíde“, ako sa obsedantné fotenie selfie nazýva, objasnila celý rad motivácií – od hľadania spoločenského postavenia až po zahnanie depresívnych myšlienok a tiež zachytenie nezabudnuteľného momentu.
Problém selfie je predmetom výskumov a prieskumov. Existuje dokonca aj fráza, ktorá označuje ľudí, ktorí sú kvôli selfie zafixovaní na takzvané nedostatky vo svojom vzhľade – je to selfie dysmorfia, ktorá popisuje vplyv sociálnych médií na imidž tela.
Snapchat je populárna aplikácia sociálnych médií, ktorá umožňuje zdieľať obrázky a krátke videá so svojimi sledovateľmi. Jednou z najobľúbenejších funkcií je výber filtrov, ktoré používateľom umožňujú vyladiť svoj vzhľad smerom k predstavenému ideálu. Často si používatelia Snapchatu zvyknú na ich filtrovaný vzhľad a „nedostatky“, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou reality, sa stanú neprijateľnými. Tento problém sa však neobmedzuje len na používateľov služby Snapchat, ale aj ďalších druhov sociálnych médií.
Pozri aj: Prvý mobilný telefón: Kedy ho dieťaťu kúpiť a aký by mal byť?
Zdroj: Depositphotos
Ako nepodľahnúť nereálnemu svetu sociálnych médií?
Aj keď pri pohľade na fotky na sociálnych sieťach vieme, že dokonalé telo a husté vlasy sú výsledkom rôznych úprav a filtrov, v kútiku duše o sebe pochybujeme a porovnávame sa. Ako si zachovať sebalásku a sebaúctu v nereálnom svete bezchybných selfie?
Začína to tým, ako používame sociálne médiá. Pri uverejňovaní fotografie si uvedomte, akú hodnotu má pre vás daný snímok. Nehodnoťte sa podľa počtu lajkov alebo komentárov. Ak sa na fotke cítite krásni, tak je to preto, že ste.
Ak sa začnete cítiť rozrušene či nepríjemne používaním sociálnych sietí, je v poriadku dať si prestávku alebo aplikáciu vymazať. Takisto môžete prestať sledovať účty, ktoré poškodzujú vaše duševné zdravie alebo pohodu. Radšej sa zamerajte na užívateľov, ktorí sú inšpiratívni a šíria pozitívnu energiu.
Robte si selfie, uverejnite ich, nechajte si ich pre seba – je to len a len na vás. Milujte však seba a to, ako vyzeráte. A ak chcete použiť filter, choďte do toho, ale pamätajte, že filtre používajú aj ostatní, takže sa prestaňte porovnávať.